training week 6

Ik ben aangekomen in week 6 van mijn training en het was een moeilijke week! Ik had mijn eerste interval training en ik ging voor het eerst naar de osteopaat. 

Week 6

Dag 1: 45 min interval
Dag 2: 60 min hoog tempo
Dag 3: 180 rustig tempo

De week begon met mijn eerste interval training. Omdat dit de allereerste was, begon ik niet te heftig: eerst 4 min 5.5 km/u afgewisseld met 2 min 6 km/u. En dat 45 min in totaal. Dit was een tempo dat ik goed kon behouden. Volgende interval training gaat het was sneller! 

image

Op woensdag had ik mijn eerste afspraak bij de osteopaat. Ik wilde al een hele tijd mijn nek, schouders en rug laten nakijken. Ik heb er last van zo lang ik me kan herinneren. Vooral spierspanning en pijn. Jaren heb ik af en aan fysio en manuele therapie geprobeerd. Dat hielp altijd een tijdje, maar dan kwam het ook net zo hard weer terug. Bij de osteopaat zochten we eerder naar de oorzaak ervan, in plaats van de symptomen (tijdelijk) te verhelpen. De spanning en pijn bleek vanuit de dunne darm te komen. Wanneer deze overbelast is, krijg ik last van mijn nek en schouders. Hij heeft mijn dunne darm gemasseerd door mijn buik. Dit zou al een hele hoop moeten helpen! 

Ik had al vaak en veel over een osteopaat gehoord en was zo onder de indruk na de eerste afspraak. Het is zo’n interessante manier om naar het lichaam te kijken. Veel meer als één geheel, in plaats van alleen de plaats van de pijn te behandelen. Want, alles staat met elkaar in verbinding. Ook kreeg ik huiswerk mee: 6 weken lang lichte voeding (alsof ik net de griep heb gehad en weer begin met eten; soep, rijst, salades), geen koffie meer drinken, werken aan mijn core en een emotionele outlet vinden. Een ding dat ik niet had verwacht de dag erna was de hoofdpijn, spierpijn en algehele gevoel van mehhh. Ik voelde me zo slecht! Alsof ik de griep ging krijgen. Heel moe, geen energie en ik wilde alleen maar mijn bed in kruipen. De trainingen voor die week heb ik wat dagen verschoven, want het was nu extra belangrijk om naar mijn lichaam te luisteren. Dat was uiteindelijk ook het doel van mijn bezoek aan de osteopaat, leren hoe mijn lichaam werkt en het niet tegenwerken, maar meewerken. Lesson learned! Ik las online dat na zo’n massage je lichaam weer zijn eigen plek moet gaan vinden en toxines gaat afstoten die daar vast hebben gezeten. Dus niet zo gek dat je je beroerd kan voelen. 

Nou wie had dat verwacht… de training die ik wat had opgeschoven, was 60 min hoog tempo, en meteen een personal best! Een beloning na het ontgiften en rusten! Ik was blij dat het zo goed ging! 

image

Ik eindigde de week met een 180 min wandeling op zondag. Ik merkte dat ik veel energie had, en besloot zo snel als ik kon te lopen. Ik wilde 15km doen in 180 min, en een tempo van 5.5 km/u of hoger aan te houden. Mijn top tijd in 180 min was tot nu toe 13.95 km, dus ik was er niet zeker van of dit te halen was! Het was best wel vermoeiend, maar nog steeds te doen. Over de 15 km deed ik uiteindelijk 2u42min! Een nieuw persoonlijk record, yeah! De maandag erna voelde ik me uiteraard heel moe en vol spierpijn. Maar het was het waard om uit te testen of het haalbaar was voor me. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *