the shitty day list

Iedereen heeft wel eens een mindere dag, dat hoort nou eenmaal bij het leven. De afgelopen jaren heb ik proberen te ontdekken wat mij nou echt helpt tijdens zo’n mindere dag. Ik heb een lijst bijgehouden waar ik steeds dingen aan toevoegde die mij op dat moment hielpen. En wanneer ik nu een mindere dag heb, pak ik de lijst erbij en kijk ik welke ik nog toe kan passen. 

Hier is mijn to-do lijst voor een mindere dag

Forceer niets als het er even niet is. Dit is voor mij de allerbelangrijkste stap. Als ik een mindere dag heb, gaat het me niet helpen door het te ontkennen of door te overcompenseren. Dat maakt het alleen maar erger. Een mindere dag vraagt om meer compassie naar mezelf en mijn lichaam, en dat is precies waar ik op focus.  

Ben lief en zacht naar jezelf. Accepteer dat niet altijd alles is zoals je het zou willen. Een mindere dag hoort er nou eenmaal ook wel eens bij. 

Plan me-time. Dit is de perfecte dag om goed voor jezelf te zorgen! Trakteer jezelf op een lekker warm bad, doe een gezichtsmasker op en geniet vooral van jezelf pamperen. Behandel jezelf zoals je een vriendin zou behandelen die een slechte dag heeft, want je verdiend het extra beetje aandacht vandaag! 

Ga wandelen! Al is het 30 minuten. Het helpt zo om even uit te waaien in de natuur. Om je hoofd weer even leeg te maken. En wanneer de zon er is, nog beter! Vitamine D zorgt dat er endorfines vrijkomen die je beter laten voelen. 

Doe een ademhalingsoefening of meditatie.  Adem 2 minuten lang op een bewuste manier om te ontstressen of mediteer een aantal minuten. Ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarbij 2 minuten ademhalen me niet hielp. Het geeft echt een soort reset van je hoofd! 

Schrijf alles op waar je op dit moment mee zit. Schrijf het lekker van je af, zonder na te denken. Het is makkelijk om alles maar in je hoofd te bewaren. En dan is het makkelijk om het keer op keer terug te laten komen. Schrijf het eruit en het zal ook sneller uit je hoofd zijn. 

Leg je telefoon weg en lees een boek. Even weg van alle schermen!

Zoek iemand die je even kunt knuffelen en mee kunt praten.

Ga sporten.
 Als het écht een shit dag is, dan helpt het voor mij om aan cardio te doen. Of om snel te wandelen. Zolang ik het gevoel maar heb, dat ik alles gegeven heb en al mijn energie er in zat. 

Oefen dankbaarheid. Het is makkelijk om jezelf zielig te vinden om een dag als deze. Of om alleen de dingen te zien die nu even niet goed gaan of zijn. Bedenk een aantal dingen waar je wel dankbaar voor bent, en kijk dan vooral ook even naar de kleine dingen die je snel als vanzelfsprekend ziet. 

Kijk een grappige video. Wat is een betere quick fix dan een honden of poezen filmpje? 

Ga op tijd naar bed. Of zelfs om 21:00 of 22:00 al. Als het echt geen goede dag is, en ik voel dat niet veel meer gaat helpen, dan geef ik er maar aan toe en zorg ik er door vroeg te slapen in ieder geval voor dat morgen een betere dag wordt. Een goede nachtrust doet wonderen!  

Realiseer je dat er morgen weer een nieuwe dag is. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. 

Wat zijn dingen die jou helpen wanneer je een mindere dag hebt? 

Ps. Een leuk boek dat hierbij past is Handboek voor mindere dagen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *