training week 12

Poehh, dit was een moeilijke week! Het is me gelukt om naar fitness te gaan om mijn gewichten training te doen, dat is joepie. Maar ik ben al mijn motivatie om te wandelen verloren, meh. 

Ik was nog niet helemaal opgeknapt van het ziek zijn… en de twee weken van geen training hebben me alles behalve goed gedaan. Ik ging woensdag naar fitness in de hoop dat ik daardoor weer wat meer in mijn sport en wandelritme zou komen. 

Op zaterdag heb ik een relaxte wandeling gemaakt met vrienden. Ik merkte toen pas echt hoe erg ik uit conditie was, en dat alleen van 2 weken rust. Ook vond ik het heel fijn om zonder doel of plan te wandelen. De keren dat ik het weer probeerde op te pakken merkte ik dat de weerstand steeds groter en groter werd. Ik had echt geen zin meer om mijn training plan op te pakken. Het leek me daarom beter om niet te gaan forceren, maar het even te laten rusten. Ik besloot om het over een andere boeg te gooien… gezien de gewicht training wel goed ging wilde ik daarmee doorgaan, twee keer per week. En alleen gaan wandelen als ik er echt zin in heb. 

Even een pauze inlassen was een moeilijke beslissing. Van de ene kant vind ik het heerlijk om met een trainingsplan te werken. Het geeft structuur en ik hoef nergens bij na te denken. Alleen even kijken wat ik moet doen en dan gaan. Ik word op een makkelijke manier fit van het wandelen en het is (bijna) altijd heel erg leuk als ik onderweg ben. Het werkt als een soort mediteren voor me. Het geeft me veel rust en haalt me van mijn hoofd naar mijn lijf. Iets wat ik wel echt nodig heb! Aan de andere kant kan zo’n trainingsplan heel inflexibel zijn. De training heb ik in mijn vrije tijd ingepland en bijna elke dag dat ik niet werk, ‘moet’ ik dus gaan wandelen. Er is niet veel ruimte om een training te skippen of naar een andere dag te schuiven. Ook de doelen van de training zijn niet altijd waar je zin in hebt. Sommige dagen wandel je 3-4 uur. Wanneer je moe bent of korter wil, wijk je van je opbouw schema af. 

Na 10 weken training begon ik de flexibiliteit te missen. Ik miste het om te gaan wanneer ik wilde en te wandelen zonder kilometer/snelheidsdoel in mijn achterhoofd. Dat had ik natuurlijk wel kunnen doen, maar dan was dat ten koste gegaan van het hele opbouwschema. 
Het is nu ik het los heb gelaten een hele opluchting. Nu kan ik ruimte maken om er ooit weer van te genieten. 

Het laatste moment dat ik weer kan starten met een trainingsschema is maart. Ik heb dan nog steeds genoeg tijd om te trainen voor de 35/70 km wandeling. Voor komende tijd zullen er dus minder wandel updates komen. Maar, er zullen vast nog wel een keer wat mooie herfst en winter foto’s voorbij komen. Want ik geniet er wel nog steeds van om met mijn camera naar buiten te gaan. 

dit vind je misschien ook leuk:  training week 7

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *