25 days of qi gong

Ik probeer meer Qi Gong te doen nu ik thuis ben. Het liefst doe ik het iedere dag, ook al is het maar 10 minuten. Want dat geeft de beste resultaten! Maar dat lukt me nog niet zo goed. Ik heb allerlei video’s verzameld om een 25 day challenge te doen. Het idee is om hierdoor een routine te vormen waardoor het daarna makkelijker is om het elke dag (of vaker) te blijven doen. 

Door de tijd heen heb ik allerlei video’s opgeslagen. Hier heb ik een lijst van gemaakt met 25 video’s. Het is een mix van korte en lange video’s, zo tussen de 10 en 40 minuten. Ik heb alleen video’s gekozen van leraren die ik al een tijdje volg en waarvan ik weet dat de kwaliteit en het advies goed is. Als je mee wil doen, hieronder staan ze! Als je nog nooit een klassikale les hebt gehad, let er dan wel echt goed op dat je de instructies opvolgt die er gegeven worden. Maar nog belangrijker, luister naar je eigen lichaam.

Belangrijke basics die ik heb geleerd tijdens Qi Gong 

• De basis van Qi Gong is een mix van beweging, ademhaling en intentie. Voor mensen die nog niks van Qi Gong afweten ziet Qi Gong er waarschijnlijk uit als langzame bewegingen. Maar het is zoveel meer dan dat! Het is vrij moeilijk om deze gecontroleerde bewegingen te synchroniseren met je ademhaling en tegelijkertijd ook nog eens na te denken over de intentie van de beweging. Als je een goede leraar hebt die je op de juiste manier leert bewegen, ademen en welke intentie te zetten, zul je het uiteindelijk leren met heel veel oefenen. 

• Alles tijdens Qi Gong doe je om de energie (Qi) te laten vloeien, door het openen en reinigen van je meridianen. 

• Een belangrijke tip die ik altijd geleerd heb: houd je ellebogen altijd wijd open en laat ze nooit hangen. Je borst heeft namelijk genoeg ruimte nodig om te kunnen ademen en om Qi te kunnen laten stromen. Op internet zie je veel mensen en leraren met hangende ellebogen bewegen. Ik heb het anders geleerd en ook ervaren dat een hangende elleboog minder energie en kracht heeft. 

• Let op hoe je staat. In de meeste gevallen is dit met je voeten op schouderbreedte staan, je knieen licht gebogen en je staartbeen naar binnen. Hier is een voorbeeld video.  

De video’s

Dag 1: The 5 Elements / 12 min / video 
Dag 2: Earth Element: for stomach and spleen meridians / 16 min / video
Dag 3: Water Element: kidneys and urinary tract / 14 min / video
Dag 4: Wood Element: create stability and root support / 17 min / video
Dag 5: Fire Element: uplift and nourish the heart / 13 min / video
Dag 6: The 8 brocades: improves organ function / 18 min / video
Dag 7: Grounding and calming a busy mind / 22 min / video
Dag 8: Bone marrow cleanse / 7 min / video
Dag 9: Building Dan Tien / 20 min / video
Dag 10: For anxiety and chest tightness / 12 min / video
Dag 11: Shoulder tension / 15 min / video
Dag 12: Invigorate energy / min / video
Dag 13: For back pain / 11 min / video
Dag 14: Uplifting mood and energy / 14 min / video
Dag 15: Cleansing / 7 min / video
Dag 16: Healthy Boundaries: release stagnation / 10 min / video
Dag 17: Reduce anxiety and protect sensitivities / 11 min / video
Dag 18: For depression and calming a busy mind / 5 + 6 min / video +  video
Dag 19: Relax and restore / 16 min / video
Dag 20: For sleep / 27 min / video
Dag 21: For lungs and immune system / 41 min / video
Dag 22: Cleanse, clear and build Qi / 20 min / video
Dag 23: Ming Men: opening the door to life / 13 min / video
Dag 24: Moving meditation: relaxing the nervous system / 24 min / video 
Dag 25: Energy routine: wake up your body’s energy and get them moving in the right direction / 17 min / video

dit vind je misschien ook leuk:  self care maand

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *