self care maand

December en januari zijn voor veel mensen ‘de moeilijke maanden’ van het jaar. Het is buiten donker, guur en koud. Sommigen worden er weer aan herinnerd dat ze een familielid moeten missen of hebben geen fijne thuis situatie. En januari kan soms een negatieve maand worden door alle opgelegde dieet en sport idealen waaraan we menen te moeten voldoen. 

Dit jaar heeft me, nog meer dan anders, bewust gemaakt van situaties waar anderen in zitten. En dat die niet altijd even fijn zijn. Het lijkt me daarom een goed idee om januari om te dopen tot self care maand. Elke dag (of paar dagen) iets voor je mentale gezondheid doen, zonder pressure! Hieronder heb ik voor elke dag een klein opdrachtje neergezet waaraan je mee kunt doen. En wat extra’s, zodat je kunt kiezen wat er bij je past, dan laat je de rest lekker voor wat het is.

40 mini doelen

Ik heb er bewust kleine doelen van gemaakt, zodat je ze zelf nog kunt uitbreiden of verlengen, mocht je dat willen. En kies vooral waar je die dag zin in hebt, zonder perse de lijst te volgen.

1. Draag de hele dag je meest comfortabele outfit.
2. Ga 30 minuten eerder naar bed.
3. Bak koekjes voor iemand en breng ze langs of stuur ze op. 
4. Schrijf in een journal (start met morning pages of doe een brain dump). 
5. Drink een dag alleen maar water (en dan het liefst 1,5 liter of meer). 
6. Maak een wandeling en trakteer jezelf op een koffie of thee to go.
7. Doe een mini digitale detox en kijk een dag lang niet op social media. 
8. Doe een 5 of 10 minuten meditatie.
9. Geef iets wat je niet meer gebruikt weg. 
10. Lees een aantal pagina’s in een boek.
11. Doe een deep breathing oefening.
12. Kijk een grappige video.
13. Maak/teken/schilder iets, zonder dat het mooi hoeft te zijn.
14. Trakteer jezelf op een stuk chocola en maak er een momentje voor jezelf van.
15. Bel een vriend(in) op die je al een tijdje niet gesproken hebt.
16. Reflecteer op je week: wat waren de fijne dingen die je meemaakte?
17. Plan een pamper dag.
18. Luister naar een mental health podcast of lees een artikel over dit onderwerp.
19. Maak een dankbaarheidslijst.
20. Vertel jezelf 3 positieve dingen vandaag.
21. Een avond zonder tv.
22. Neem een extra lang warm bad of warme douche.
23. Zet vandaag geen wekker en slaap totdat je vanzelf wakker wordt.
24. Ontvolg mensen en websites die je een negatief gevoel geven.
25. Doe vandaag een ontspannende activiteit (lezen, schilderen, breien, borduren, tekenen).
26. Maak vandaag een foto van alles wat je gelukkig maakt.
27. Koop een bos bloemen (of plantje) voor jezelf.
28. Maak een meditatieve wandeling.
29. Doe vandaag iets nieuws.
30. Stuur iemand die je mist een kaartje. 
31. Start een relaxte avond routine waarbij je jezelf klaarmaakt om te gaan slapen. 
32. Declutter een kamer of je hele huis.
33. Maak een extra lekker uitgebreid ontbijtje voor jezelf.
34. Maak een puzzel.
35. Trakteer jezelf op een klein cadeautje.
36. Plan iets waar je naar uit kunt kijken.
37. Kijk een inspirerende documentaire of luister naar een TED talk.
38. Maak een happy playlist met vrolijke liedjes (en dans door de kamer).
39. Doe parfum op die je al een tijdje niet gedragen hebt.
40. Geef jezelf een voetmassage (of laat je lekker masseren).

dit vind je misschien ook leuk:  inspiratie

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *