met frisse tegenzin

Ik las deze week het blog van Anne en zag daar staan dat ze al jaren sport, maar eigenlijk altijd met tegenzin. Dat zette me aan het denken, want ik heb ook niet veel sporten gekend waarbij ik niet met tegenzin ging. En ik vroeg me af hoe dat nou komt, dat best veel mensen hetzelfde hebben. Ik ging dus weer eens op (innerlijk) onderzoek uit en dit is waar ik achter gekomen ben.

Leestijd: 7 minuten

Er zijn veel sporten die me wel leuk lijken om te doen. Maar er zijn er maar weinig die me blijven interesseren. De eerste paar weken of zelfs maanden begin ik met grote motivatie. Ik verdiep me helemaal in de sport, zoek naar welke outfit en materialen ik er voor nodig heb en ga helemaal los. Ik word dan super enthousiast en ga er helemaal voor. Bij yoga stond ik dan bijvoorbeeld altijd super gemotiveerd op de mat, let’s do this! Ik ging heel braaf twee keer per week en deed soms thuis ook nog een lesje. Helaas zwakt het na een tijdje ook altijd weer af. Waar is die motivatie dan opeens naartoe? Opeens komt er een omslagpunt en ga ik met heel veel tegenzin. Ik moet mezelf er echt naartoe slepen. En dan komt er een moment dat ik helemaal niet meer ga.

Ik heb in het verleden veel sporten uitgeprobeerd. Ik weet niet meer hoe vaak ik me bij een sportschool heb aangemeld. Ook heb ik vrij lang yoga, pilates en tai chi gedaan, stond ik meerdere keren in de week op de trampoline, wandelde ik veel en heb ik een tijdje badminton gedaan. Maar geen van deze sporten gaven me lang de zin om ernaar toe te gaan.

Het gekke is, dat ik het eigenlijk bijna altijd wel leuk vond als ik er eenmaal mee bezig was. En achteraf had ik ook een fijn gevoel, meestal dan. Hoe kwam het dan, dat ik er elke keer als een berg tegenop zag?

Wat ik heb geleerd van al die jaren sport

Een sport vinden die echt bij me past, dat was een van de belangrijkste dingen om uit te zoeken. Sport ik het liefst in een team of alleen? Wil ik iets dat snel en intensief is of liever lang en op mijn gemakje? Na jaren van allerlei sporten uitproberen ben ik er achter gekomen dat ik het liefst iets doe wat op mijn gemakje gaat. Voor mij hoeft het niet per se intensief te zijn. Als ik dat dan elke keer moet opbrengen, dan haak ik snel af.

Waarom doe ik deze sport? Doe ik het omdat ik er lol aan heb of wil ik ook echt een fitness doel behalen? Voor mij werkt het bijvoorbeeld totaal niet als ik doelen stel met het idee om een bepaald aantal kilo af te gaan vallen. En ook totaal niet om zoveel kilometers te wandelen of zoveel kg aan gewicht te kunnen drukken. Mijn motivatie komt vooral uit bewegen voor de lol en mijn hoofd leeg maken. Zo weet ik dus dat het heel fijn is om buiten te sporten, want daar krijg ik mijn hoofd tien keer sneller leeg dan binnen.

dit vind je misschien ook leuk:  vijf random dingen over mij

Wil ik dan graag in team verband sporten of juist alleen? Vind ik het fijn om vaste afspraken te maken met een workout buddy als stok achter de deur? Of juist liever in een team sporten waarmee ik in de weekenden dan zou moeten spelen? Inmiddels weet ik dat ik alleen sporten het fijnste vind, want dan kan ik het doen waar en wanneer ik het wil en hoef ik met niemand rekening te houden. Dan kan het even snel tussendoor. Een vaste dag hebben waarop ik sport vind ik ook erg fijn. En dan vind ik het ook niet erg om samen te sporten tijdens een les. In groepsverband sporten zoals een tai chi les kan juist ook weer heel fijn zijn, want dan leer je van elkaar en doe je het samen.

En dan komt ook nog, hoe ‘lui’ ben ik. Naja niet lui, maar je snapt misschien wel wat ik bedoel ; ) Hoeveel druk leg ik mezelf op? Want als die enorme berg er weer is waar ik zo tegenop zie, dan kan ik mezelf bij elkaar rapen en gewoon gaan en die tegenzin onder mijn arm meenemen. Maar ik kan ook heel makkelijk lekker knus thuis op de bank blijven zitten. In hoeverre push ik mezelf? En lukt het me dan om dat te blijven doen? Is de sport het waard om te blijven pushen? Want ook bij leuke sporten zal er vast een keer een dipje komen in mijn motivatie. Ik weet dat ik mezelf best kan pushen om te gaan. Een tijdje dan, want ook dat houd een keer op. Het ligt er helemaal aan hoe leuk ik de omstandigheden nog vind als ik in een motivatie dipje zit. Als ik toch al wat verder moet reizen om er te komen, als de mensen in de groep toch niet zo leuk blijken of als de tijd waarop ik het doe niet zo lekker uitkomt.. dan gaan dat soort dingen het uiteindelijk de das om doen.

Na dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat trampoline springen, tai chi of qi gong en wandelen het beste past bij mij past. Op dit moment dan. Want dan kan natuurlijk ook weer veranderen. Al deze ‘sporten’ geven me precies wat ik zoek. Op een rustige manier iets aan mijn gezondheid doen en mijn hoofd leegmaken. En ik hoef er niet perse voor naar een les of vereniging, ook een grote plus (vooral nu met Corona). Maar ook bij leuke sporten krijg ik wel eens een motivatie dipje. Wat dan?

Maar wat nou als ik toch een motivatie dipje heb?

Komt het er dan op neer dat het goed is om maar gewoon te blijven gaan, ook al heb je eigenlijk geen zin? Push je jezelf dan toch, ook als je er dus niet echt blij (meer) van wordt.. in de hoop dat het weer een keer beter gaat worden? Is het juist goed om die druk op jezelf te leggen, want dan krijg je het wel gedaan? Of ben je dan te hard voor jezelf en doe je dus een hele tijd iets wat tegen jezelf in gaat? Misschien is dat ook voor iedereen wel anders… Ik zocht in ieder geval op internet eens naar welke dingen kunnen motiveren. Dan weet ik wat ik volgende keer kan doen als ik een motivatie dipje heb!

dit vind je misschien ook leuk:  vijf random dingen over mij #2

Trucjes om je motivatie te verhogen

Het liefst blijf ik mijn ideale sporten gewoon doen. Maar soms blijkt dat in de praktijk toch moeilijk. Ik zocht daarom naar manieren om gemotiveerd te blijven. Volgens internet zijn dit de dingen die je helpen om gemotiveerd te worden of blijven…

→ Met stip op 1 staat neem een workout buddy. Wel goed om dan iemand te kiezen met dezelfde workout doelen.

→ Wat ook goed schijnt te helpen is inchecken op een platform. Een sport app bijvoorbeeld. Daar kun je mensen volgen die met dezelfde dingen bezig zijn, en dat kan weer motiveren. Of ook gewoon voor jezelf, als stok achter de deur dat anderen zien dat je bent gegaan.

→ Zoek het dicht bij huis, want als je eerst nog een half uur moet fietsen of twee bussen moet pakken… tja dan wordt het al moeilijker om te blijven gaan. Die drempel wordt dan wel héél hoog. Vooral als het slecht weer is ; )

→ Je portie wilskracht op het juiste moment benutten is ook een van de dingen die je wel of niet kan laten sporten. We hebben elke dag maar een bepaalde hoeveelheid aan wilskracht om iets te doen of vol te houden. Als je dus best wel een grote schop onder je kont nodig hebt om te gaan sporten, dan weet je dat die in de ochtend bijvoorbeeld een stuk makkelijker uit te delen is dan in de avond. Want als het emmertje eenmaal leeg is, dan is de roep van de bank denk ik harder dan die van de sportschool!

→ Denk aan dat goede gevoel dat je hebt na een training. Of aan waarom je het ook alweer doet. Klinkt simpel, maar schijnt te helpen.

Welke sport doe jij? En hoe motiveer jij je om het te blijven doen?

Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 thoughts on “met frisse tegenzin

  1. Volgens mij is het heel normaal (en niet erg) om na een tijdje uitgekeken te raken op een sport (of op eender wat eigenlijk). Het belangrijkste is dat je blijft sporten. En dat je inderdaad een beetje in de gaten houdt wat je wel en niet leuk vindt op dat vlak. (Ik weet van mezelf bijvoorbeeld dat ik niet de switch moet maken naar een teamsport, want dan haak ik gegarandeerd binnen een paar weken af.)

    Nog een motivatie-verhogend trucje: jezelf na afloop belonen. Het is een stuk minder vervelend om op zondagochtend naar de sportschool te fietsen als je weet dat je na de les mag genieten van een lekkere latte macchiato en een stapel tijdschriften. 😉

    1. Ja dat denk ik ook! Het lijkt ook bijna onmogelijk om jarenlang dezelfde sport leuk te vinden of geen dipjes te krijgen. Al zijn er mensen die dat lukt. Ik ben daar niet een van 😉
      Dat is inderdaad ook nog een goede tip ja, om jezelf te belonen. Toch een extra zetje om het te doen.

  2. Yes! Ik sport dus best wel veel. Ik vind ook vaak meerdere dingen leuk. Hoe ik het sporten volhoud is om de druk niet te hoog te leggen. Ik ging altijd in de sportschool maar vond zelf wat met die apparaten doen bijv. helemaal niks. Dat heb ik dan na een tijdje ook losgelaten. Ik doe vooral groepslessen – yoga, shape, bodypump, spinnen. Dat kan nu niet allemaal meer thuis maar veel dingen nog wel 🙂 Ik probeer ook 3 verschillende dingen per week te doen zodat het een beetje gevarieerd blijft. En als ik geen zin heb? Dan begin ik gewoon simpel… zoals een simpele low impact workout doen op youtube waar je je gewoon je eigen muziek bij aan kan zetten (dat motiveert mij echt zoooooveel meer)
    Vaak denk ik dan, goh probeer het gewoon 10 minuten! En meestal zit ik er dan juist net in en ga ik vanzelf door 🙂 Vooral niet te streng zijn voor jezelf is dus mijn grootste tip haha.

    1. Apparaten in de sportschool spreken me ook niet direct aan, al heb ik het wel vaker gedaan en merkte ik wel dat het goed voor me was. Maar ja, dan is het niet iets wat ik lang ga volhouden, want het gaat toch wel met tegenzin. Lessen vond ik al een stuk beter te volgen, net zoals jij. Drie verschillende dingen doen in de week is wel een goed idee ja, dat houd het leuk! Als ik geen zin heb schuif ik het door naar een moment of dat dag ik wel zin heb, maar dat is dus soms ook dan weken niet. Dus wat je zegt, klein of kort beginnen is dan wel een hele slimme tussenstap. Dat ga ik denk ik proberen!

  3. Ik heb dat ook heel erg, dat bepaalde dingen me een tijd interesseren en dan na een tijd weer niet meer. Ik ben zelf niet zo voor het pushen. Als ik geen zin meer heb dan stop ik en als ik wel weer een keer zin heb dan begin ik weer :p
    Het enige wat ik echt elke dag doe en nooit met tegenzin is wandelen. Dat ‘moet’ wel omdat we honden hebben maar ik vind het zelf ook gewoon fijn om te doen. Het is altijd een momentje dat ik dan met mijn vriend samen heb en dan babbelen we vaak.

    1. Pushen heeft me een tijdje naar de sportschool gebracht, ook op de zaterdag of zondag ochtend. Als ik mezelf niet push, dan zou ik dat nooit voor elkaar krijgen. Maar dan krijg ik dus ook dat ik het maximaal maar een paar maanden volhoud. Dus ja, heb ik er dan zoveel aan? Ja wandelen heb ik ook, daar heb ik altijd wel zin in! En de meeste dingen die ik thuis in mijn eentje kan doen met muziek op gaan ook wel vanzelf.